Olympus E-M5 mk2: Μερικές ακόμα παρατηρήσεις, ένα (πολύ...) High Resolution RAW δείγμα και επίλογος

Olympus E-M5 mk2: Μερικές ακόμα παρατηρήσεις, ένα (πολύ...) High Resolution RAW δείγμα και επίλογος

Μετά από αρκετές ημέρες με τη συντροφιά της E-M5mk2, είναι καιρός εδώ να κλείσω από την πλευρά μου αυτή την αρχική αναφορά. Είναι σκόπιμο να γίνει συζήτηση για κάποια πράγματα που παρουσιάστηκαν ήδη, και αποτέλεσαν αντικείμενο σχολιασμού online και κατ'ιδίαν με φίλους και ενδιαφερόμενους. Όπως και μια σύντομη αναφορά σε μερικά ακόμα ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά.

Απόδοση ISO

Κατά την ταπεινή μου γνώμη, τόσο σε JPEG από την κάμερα, όσο και σε RAW που έχουν μετατραπεί με τον DNG converter της Adobe, η mk2 δείχνει μια υπεροχή (σε θόρυβο αλλά και σε διατήρηση χρώματος και δυναμικού εύρους) τουλάχιστον ένα στοπ σε σχέση με την mk1. Σε κάποιες περιπτώσεις (ανάλογα δηλαδή με τη σκηνή και τις φωτιστικές συνθήκες) η απόδοση μπορεί να είναι ελαφρά καλύτερη και από την Ε-Μ1. Το σημαντικό είναι πως αρχεία με ISO που δεν θα σκεφτόμαστε καν να χρησιμοποιήσουμε πριν ένα-δύο χρόνια, μπορεί να είναι πλήρως αξιοποιήσιμα. Το ακόμα πιο σημαντικό είναι πως, πολύ συχνά δεν χρειάζεται, όταν κάποιος χρησιμοποιεί m4/3 συστήματα.

Σε πείσμα της παλαβομάρας του high-ISO και του σχετικού αυτισμού αυτών που αποκαλώ "full frame junkies", θα ήθελα να επισημάνω για χιλιοστή φορά πως, το επιχείρημα "με m4/3 χάνεις 2 stop σε βάθος πεδίου (sic!)" μπορεί επίσης να μεταφραστεί και ως "με m4/3, για το ίδιο απαιτούμενο βάθος πεδίου, κερδίζεις  2 stop". Που μπορούν να μεταφραστούν σε ταχύτητα κλείστρου ή ISO. Και δεδομένου του IBIS στις OMD, συνήθως θα μεταφράζονται στο δεύτερο. Για όσους δεν έχει τύχει να διαβάσουν (ή δεν προσέχουν αρκετά) αυτά που γράφω εδώ και χρόνια πλέον online για το θέμα: δεν είμαι "αντι-full frame" ούτε "αντί" τίποτα, όλα τα φωτογραφικά συστήματα έχουν τη θέση τους και είναι κατάλληλα για συγκεκριμένες φωτογραφικές δραστηριότητες. Αλλά θα πρέπει να έχουμε υπόψιν τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματά τους, και να αποφεύγουμε να μπαίνουμε στη λογική των συγκρίσεων σε κάθε περίπτωση και με γενικότητες.

Shooting Modes

Αξίζει να αναφερθεί πως η E-M5mk2 ενσωματώνει πλέον μια πληθώρα από shooting modes, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζει το silent mode. Εδώ γίνεται χρήση ηλεκτρονικού κλείστρου, με δύο προφανή πλεονεκτήματα. Το πρώτο είναι πως η λειτουργία είναι απολύτως αθόρυβη, στην κυριολεξία σε τρομακτικό βαθμό. Σε συνδιασμό με την περιστρεφόμενη οθόνη, η κάμερα μπορεί να χρησιμοποιηθεί διακριτικά σε οποιοδήποτε περιβάλλον.

Το δεύτερο πλεονέκτημα είναι πως η ταχύτητα φτάνει στο 1/16000. Στον δικό μας καιρό (δηλ. όταν αποφασίσει να επανέλθει ο ήλιος...) είναι συχνό το φαινόμενο να μην μπορούμε να φωτογραφίσουμε σε εξωτερικές συνθήκες ηλιοφάνειας, χρησιμοποιώντας πολύ ανοιχτά διαφράγματα. Ακόμα και το 1/8000 δεν επαρκεί όταν θέλεις να χρησιμοποιήσεις f/1.4 ή f/1.8. Και αυτό είναι ένα από τα μειονεκτήματα του m4/3 και των μικρότερων αισθητήρων γενικότερα, όταν θέλουμε και ρηχό βάθος πεδίου και υπάρχει πολύ φως διαθέσιμο. Με το ηλεκτρονικό κλείστρο, αυτό το μειονέκτημα αναιρείται σε πρακτικές συνθήκες.

Επίσης η Olympus βρήκε την ευκαιρία να διορθώσει τα προβλήματα περιπτώσεων shutter shock, που προέκυπταν λόγω της σταθεροποίησης, με συγκεκριμένους συνδιασμούς εστιακού μήκους, βάρους φακών και ταχυτήτων. Στην E-M1 ήδη υπάρχουν σχετικές ρυθμίσεις, ωστόσο εδώ έχουν μεταφερθεί στα shooting modes (Anti-shock) και, σε συνδιασμό με το ηλεκ. κλείστρο, επιλύουν οποιοδήποτε σχετικό θέμα.

Flash

Σε ένα άλλο θέμα, αξίζουν συγχαρητήρια στην Olympus για το φλασάκι (FL-LM3) που δίνει μαζί με την κάμερα. Σε αντίθεση με τα μικρά "lift-up" των προηγούμενων OMD, αυτό έχει ένα σεβαστό ύψος και η κεφαλή μπορεί να περιστραφεί. Γενικά πολύ χρήσιμο και μακάρι όλοι οι κατασκευαστές mirrorless να ενσωμάτωναν τέτοια flash μαζί με τις κάμερές τους.

High resolution από RAW

Στο πρώτο άρθρο για την E-M5mk2, παρουσίασα ένα αρχείο 40Mp με χρήση του high resolution mode. Εκείνο το αρχείο ήταν από JPEG. Εφόσον όμως η Adobe υποστηρίζει πλέον μέσω του DNG converter απευθείας την μετατροπή RAW (και high-res, δεν απαιτείται πλέον το plugin της Olympus), είπα να κάνω και ένα ανάλογο τεστ. Τα αποτελέσματα, για μένα τουλάχιστον, ήταν πραγματικά απίστευτα.

Προσπάθησα και πάλι να φτιάξω μια σκηνή που να "δυσκολεύει" οποιαδήποτε κάμερα. Συγκεκριμένα, οι υφές των υφασμάτων, η απόδοση tiny print (σε ετικέτες π.χ.) αλλά και η γκραβούρα (στο εξώφυλλο του δίσκου) είναι στοιχεία που συνήθως καταλήγουν σε moire, ψευδοχρώμα και χρωματικές εκτροπές, με κάμερες που έχουν υψηλή ανάλυση.

Η λήψη έγινε σε τρίποδο φυσικά, με τον Panasonic Summilux 25mm f/1.4 @f/5.6 . Το RAW αρχείο που προκύπτει, είναι 64Mp (ολογράφως, εξηντατέσσερα μεγαπίξελς) και η λεπτομέρεια είναι συγκλονιστική. Δεν υπάρχει το παραμικρό ίχνος moire ή false color και γενικά το αποτέλεσμα είναι συγκρίσιμο αποκλειστικά και μόνο με MF κάμερες με πολλά MP και πολύ καλούς φακούς. Στο DNG αρχείο (από την μετατροπή) έγινε τυπική επεξεργασία στο LR (WB, λίγο πείραγμα σε σκιές, κλπ). Εκεί διαπίστωσα με ενδιαφέρον ότι, για αυτά τα αρχεία, μπορεί να χρησιμοποιήσει κάποιος σχετικά μεγαλύτερες τιμές όξυνσης (detail) απ'ό,τι στα στάνταρ αρχεία, χωρίς κανέναν κίνδυνο artifacts.

Αυτό λοιπόν είναι το αποτέλεσμα, με κλικ πάνω στην φωτο ή χρησιμοποιώντας το link από κάτω, μπορείτε να κατεβάσετε και να δείτε μόνοι σας:  

 64Mp High Resolution Mode, μετατροπή από RAW. Φακός Panasonic Summilux 25mm f/1.4 @f/5.6.

64Mp High Resolution Mode, μετατροπή από RAW. Φακός Panasonic Summilux 25mm f/1.4 @f/5.6.

Σύνδεσμος για κατέβασμα του παραπάνω αρχείου σε πραγματική ανάλυση:

https://www.dropbox.com/s/7jkxjlsa9p6m86t/em5ii-64mp-RAW.jpg?dl=0

Τελικά λοιπόν, και πάντα κατά την προσωπική μου εκτίμηση: για ποιον είναι η E-M5mk2?

Σίγουρα για οποιονδήποτε χρήστη m4/3 συστημάτων, που θέλει να αναβαθμιστεί και δεν έχει ανάγκη από τα χρηστικά-επαγγελματικά χαρακτηριστικά των Olympus E-M1 ή Panasonic GH-4. Για οποιονδήποτε θέλει μια υψηλής ποιότητας κατασκευής (weather sealed, dust and freeze proof) κάμερα, με εξαιρετικές επιδόσεις, θαυμάσια ποιότητα εικόνας και μικρό μέγεθος. Για επαγγελματίες που θέλουν δεύτερη κάμερα (που πολύ συχνά μπορεί να γίνεται και... πρώτη τους) που να κάνει πρακτικά τα πάντα. Οπωσδήποτε για σοβαρούς χρήστες της E-M1 σαν δεύτερο σώμα (που, και πάλι, συχνά θα γίνεται "πρώτο"). Και, τέλος, για εκείνο το κομμάτι χρηστών που θα χρησιμοποιήσουν το -περιορισμένο σε συνθήκες, αλλά πανίσχυρο- high resolution mode, για να πάρουν αποτελέσματα που πριν μερικούς μήνες ήταν διαθέσιμα μόνο από κάμερες-τέρατα των αρκετών δεκάδων χιλιάδων: αναπαραγωγή έργων τέχνης, still life, φωτογράφηση προϊόντων.

Κλείνοντας, ένα ακόμα θερμό ευχαριστώ στο κατάστημα φωτογραφικών του Μάρκου Σταυρινάκη για την ευκαιρία που μας έδωσε να δοκιμάσουμε την κάμερα, σε πραγματικές και όχι "θεωρητικές" ή "εργαστηριακές" συνθήκες.

Showroom10 fashion event: 16+1 contemporary Greek designers

Showroom10 fashion event: 16+1 contemporary Greek designers

Olympus E-M5 mk2: ISO tests

Olympus E-M5 mk2: ISO tests

0